БЮЛЕТИНИ
Бюлетин за киберсигурност - Юни 2019
Card image cap

Въведение

В бюлетина е предоставена информация за полезни WEB сайтове, чрез които може да проверите дали вашата поща, акаунт или парола са били компрометирани. Разгледани са действията, които трябва да се предприемат след хакване на електронната поща.

Статистика за компрометирани пощенски акаунти

Компрометирането на пароли е едно от най-често случващите се събития в световната мрежа. За сериозносттта на проблема сочи следната статистика:

  • според сайта https://hacked-emails.com, 11 813 951 412 пароли на електронни пощи са компрометирани, като от тях 621 824 през последната седмица;
  • в изнесената информация на сайта на антивирусната програма Avast, тази статистика е още по-плашеща – 28 663 571 244 откраднати пароли. 

 

Проверете дали е компрометиран вашият акаунт!

Добрите хакери, успяват да прикрият следите си, но въпреки това има няколко лесни метода, чрез които може да се открие тяхната намеса:

  • периодично преглеждайте профила на електронната си поща и проследявайте направените промени в него;
  • редовно следете изпратените писма от пощата си, с цел да откриете, дали няма изпратени писма, за които не знаете;
  • периодично правете запитване към сайтове, събиращи статистика за компрометирани електронни пощи. Някои от тях позволяват да се абонирате за предупреждение, ако бъдете хакнати в бъдеще. По долу в бюлетина са предоставени връзки към два сайта за проверка.

Връзка към сайта https://haveibeenpwned.com

Връзка към сайта https://www.avast.com/hackcheck

Стъпки при компроментиране на акаунт

След установяване на неоторизирания достъп, много често потребителите изпадат в паника и не знаят какви стъпки да предприемат. Тово води до необмислени действия, които заличават следите на хакера. 

В статията „What to Do if Your Email Account Has Been Hacked“, публикувана на сайта на Kaspersky,  са описани подробно действията който се извършват в такъв случей.

Представяме извадка от тази статия.

  1. Сканиране на всички устройства с антивирусна програма.
  2. Смяна на паролата на акаунта.
  3. При условие, че е използвана същата парола в други акаунти (като например в системи за плащане и др.) там също трябва да бъде смененна.
  4. Предупреждаване на хората от листа с контакти в компрометираната поща, за вероятността да получат потенциално опасно писмо.
  5. Смяна на секретния въпрос за влизане в компрометирания акаунт.
  6. Информиране на системните администратори на пощенския сървър за компрометиране на паролата,  за да направят разследване.
  7. Ако атаките над акаунт, който вече е бил компрометираната започнат да се повтарят многократно, се създава нов и се изтрива стария.
  8. При съмнение за компрометиране на кредитна карта, се предупреждава кредитната институция, която я е издала.

Полезни връзки

CERT България