БЮЛЕТИНИ
Бюлетин за киберсигурност - Април 2022
Card image cap

Измами в социалните мрежи

Социалните мрежи са широко използвани, като средство за комуникация, споделяне на информация и забавление от милиарди потребители. Същите обаче все по-често се използват и от кибер престъпници, като безплатна платформа с вече гарантирани клиенти.

Един от начините за това са кибер измамите. С течение на времето те стават комплексни, с отлично режисиран сценарий и все по-често измами с „продължение“. Без значение как сте „изигран“ вие все още сте мишена. Разрешаването на ситуацията често се оказва искане на допълнителни лични данни, размяна на имейли със съмнително съдържание, заразени pdf или офис документи (молби, бланки за попълване). И това води до компрометиране на работната станция или смартфон (лични или служебни), акаунти, приложения за банкиране и др.

През 2021г. докладваните загуби са били 18 пъти повече спрямо 2017г., а лицата подали доклади през 2021г. са 19 пъти повече спрямо 2017г.

За да могат потребителите да се предпазят от тази заплаха следва да познават основните видове измами в социалните мрежи. Разпределението на най-често срещаните е изобразено на следващата графика.

 

Докато инвестиционните и романтичните измами отчитат по-високи нетни загуби, то най-често докладваните измами са тези свързани с онлайн пазаруване

Измами с онлайн пазаруване

Измами с онлайн пазаруване са случаите, когато ви предлагат стоки и услуги (например самолетни билети, маркови дрехи, обувки и други аксесоари) на изключително ниска или дори невъзможна цена. Обикновено поръчаната стока или услуга така и не пристига. Този вид измами се извършват чрез реклами предлагащи „страхотни цени“, „само сега“ и предлагат връзка към уебсайт, който на пръв поглед изглежда истински и предлага продукти на обещаваните марки.

Това за което трябва да се внимава е дали в сайта липсва информация за обратна връзка, дали има работеща форма за контакт, дали са използвани лични имейл адреси, къде е регистриран онлайн магазинът. Потърсете името и уеб адреса на онлайн магазина в някоя от предпочитаните от вас търсачки, с цел да откриете мнения за него на други потребители по възможност от независими източници. Внимавайте за коментари като „измама“, „фалшив“, „никога повече“ и др.

Типичен пример от преди няколко години за българин, активен блогър, който от фалшивият си профил е продавал изгодни самолетни билети включително и на свои приятели (h&ttps://www.novini.london/новина/38769-Обвиниха-българин-предлагал-евтини-самолетни-билети-във-Фейсбук). Не забравяйте, че когато едно предложение е твърде хубаво за да е истина, то най-вероятно е измама. Винаги е по-добре да заплатите за нещо малко повече и да го купите от магазин, на който имате доверие или ви е препоръчан от познат, който го е ползвал.

Инвестиционни измами

Социалните мрежи често се използват от инвестиционни посредници, като начин за набиране на клиенти, проучвания на инвестиционния пазар за конкретни акции и др. От тази ниша се възползват и интернет измамниците, чиято цел е облагодетелстване от финансови и инвестиционни активи. Те предлагат сделки с висока възвръщаемост за кратко време например „новата криптовалута, която ще бъде хит на пазара“. Често се използват фалшиви профили на инфлуенсъри – „хей вложих малко спестявания в тази компания и вече си удвоих парите“. Използват се методи, които карат жертвата да бърза „последен шанс“ или „това е инвестиция която се пада веднъж в живота“.

Как да се предпазят потребителите: не забравяйте, в света на финансите няма инвестиция без риск. Когато рискът е малък и печалбата е малка. И когато звучи твърде добре за да е истина, най-вероятно не е.

Романтични измами

Все повече хора използват социалните мрежи, освен за връзка с хора които познават в реалния свят, а и за запознанства с нови хора. Това дава възможност на онлайн измамниците да се възползват от нуждата от романтична връзка, с цел финансова изгода. Те създават фалшиви профили с подбрани снимки и използват различни тактики за да спечелят доверието на жертвата си, включително може да и изпратят и подарък. По този начин те събират информация и лични данни за жертвата. След което може да споделят трагична причина да поискат пари, било то за болнично лечение или за пътни разходи за да се видят с нея.

Често престъпниците търсят варианти да избегнат срещата с жертвата си, като използват различни причини за това, като например, че работата им не го позволява или че пътуват често. Те искат пари чрез подаръчни карти, които са лесни за осребряване и биха им позволили да останат анонимни. Този тип измами е популярен както в традиционните социални мрежи, така и в сайтовете за запознанства. Типичен пример за това е случаят на Саймън Левиев известен като "принцът на Тиндър" описан в документалния филм на Netflix – The Tinder Swindler, мъж с красива външност представящ се за богат наследник на фирма за диаманти, демонстрирал разкош, скъпи вечери, собственик на личен самолет и успял да измами една от жертвите си за сумата от 0 000, като общата сума която е получил от десетките си жертви надвишава млн.

Начинът да се защитят потребителите на социалните мрежи от този тип измами е да не изпращат пари на хора, които реално не познават.

Заключение:

Истината е, че средството да се предпазим от измами в социалните мрежи сме самите ние. Не трябва да се поддаваме на желание за особено изгодна сделка или висока и бърза печалба без никакъв риск. Трябва ВИНАГИ да сме нащрек за гореописаните измами, като това ще ни позволи да използваме социалните мрежи по един безопасен за нас начин.


h§ttps://www.investor.gov/introduction-investing/general-resources/news-alerts/alerts-bulletins/investor-alerts/updated-11
h&ttps://www.sans.org/newsletters/ouch/top-three-social-media-scams/
h&ttps://www.infobae.com/en/2022/04/22/five-tips-for-recognizing-frauds-on-social-networks-and-whatsapp/
h&ttps://consumer.ftc.gov/consumer-alerts/2020/10/scams-start-social-media

Полезни връзки

CERT България